EXTRA EXTRA!

 
Idag gör David Winberg sin sista arbetsdag på Barometern! David är älskad av hela regionen för sitt engagemang och intresse för lokalfotbollen. Han har lyft statusen för lokalbollen genom sina knivskarpa texter på sin blogg och i papperstidningen. David har gjort det lilla extra för att hitta de verkligt lokala rubrikerna och vinklarna. Det som inte alltid berör bredden, men som alltid tilltalar oss likasinnade. Vad händer med den bevakningen nu? Idén om en samlad gemensam sportredaktion mellan Barometern och Östran har jag aldrig tilltalats av. Det man däremot hade hoppats, var att det skulle ge utrymme för mer lokala "nyheter" och reportage - men jag är rädd att redaktionen är lite för bekväm; jag är uppenbart oroad att det blir allt mer av det som var Östrans specialté - en utfyllnad av sportsidorna med TT-material, utan lokal vinkel, oftast redan "gammalt" och som läsaren redan kunnat nås och ta till sig på oändligt många andra sätt. Eller för den delen utfyllnad av "Oskarshamns-material" från OT som ändå producerats och som också är bekvämt att lyfta över till systertidningen. Barometern (och andra lokaltidningars) möjlighet till överlevnad är att just spetsa det lokala materialet. Jag vill tro att merparten av oss prenumeranter faktiskt tänker som mig; vi prenumererar inte på lokaltidningen för att läsa TT-material med vinjetter som inrikes och utrikes liksom TT-sport. Den informationen tar vi oss till från andra källor som gör det så mycket bättre. Lägg istället krutet på att bli än bättre på det lokala. Och det är just där David Winberg haft en så viktig roll på Barometern. Vem är beredd att göra detta grovarbete i det tysta och aktivt hålla kontakten med de lokala föreningarna för att få till de lokala godbitarna som ofta ändå bara räcker till en liten notis? Det är där det verkligt stora arbetet ligger för en sportjournalist på en lokaltidning. Och i det arbetet får man inte allt serverat på ett silverfat (läs TT-telegram). Vem tar sig an uppdraget? Jag hoppas på Bogefors eller Ahlén!
 
Hur som helst så önskar jag David stor lycka med sina nya arbetsuppgifter. 
 
 
- Over and out -
 

Kommentera här: