Svar från Chefredaktör Anders Enström.

Bra att Chefredaktör Enström besvarar mitt blogginlägg. Okej, ett förväntat svar. Tycker Enström gör ett aktivt eget val att (riskera) publicera den här typen av annons. Alltså, Jag tyder Enströms svar att han är beredd att lura folk, för att rädda intäkten, och därmed tjänsterna, i och med att de inte valt att stänga den typ av samarbete. Jag saknar även svar på frågan om liknelsen med Kalmar HC.
 
Gota Media är en koncern med en miljardomsättning. Deras verksamhet bygger på trovärdighet. Att då samtidigt göra reklam för bedrägerier samtidigt som man har granskat Kambua i säkert hundra artiklar i tre år sätter inte bara trovärdigheten på spel utan är också rent hyckleri.
 
Läste Enströms krönika den 28 mars om hans tankar kring vilka annonsavdelningen skulle välja att "kroka arm" med. Den där bitcoinannonsören, att kroka arm med, förvånar mig, uppriktigt.
 
 
 
 
Hej B-G
Här kommer mitt svar som du gärna får publicera.

Bluffannonserna om bitcoin är ett stort problem för Barometern och hela vår bransch. Det här är ju inga annonsörer vi valt att samarbeta med, utan tvärtom är det annonser vi blockerar på vår sajt så fort vi upptäcker dem.
Bitcoinannonserna har oönskat dykt upp på de flesta nyhetssajter i Sverige och vi jobbar tillsammans i branschen för att komma till rätta med problemet.
De här annonserna har inte sålts lokalt, utan genom automatiserade förmedlingstjänster, så kallad programmatisk handel, där bland annat Google är en stor aktör. Handeln sker genom ett slags auktionsförfarande på en börs. Tjänsterna är dock reglerade och vem som helst ska inte kunna annonsera om vad som helst. Men ibland lyckas bedragare lura systemet och få in sina annonser på våra och andras sajter. Det är dock sällan det händer, och så fort vi – eller någon uppmärksam läsare – upptäcker en misstänkt bedräglig annons blockerar vi den. Genom vår egen kontrollstation har vi i koncernen stoppat cirka 300 annonser det senaste året.
I fallet med bitcoinannonserna har detta tyvärr inte alltid hjälpt, annonsen har dykt upp i ny skepnad några dagar eller veckor senare. Vilket är djupt problematiskt, och något som vi diskuterar både i Gota Medias koncernledning och i branschforum.
Det går ju inte att försvara om någon av Barometerns läsare skulle klicka på en bluffannons och luras in av budskapet i den. Och där är jag, som ansvarig utgivare, både juridiskt och moraliskt ansvarig.
Gota Media, där Barometern ingår, ägs av två stiftelser och alla pengar vi tjänar går till vårt uppdrag, att göra samhällsnytta genom lokal journalistik. Den programmatiska handeln, som i huvudsak fungerar bra, bidrar med flera miljoner årligen och om vi stänger den helt riskerar vi att förlora ett antal journalisttjänster. Det är därför vi helst hittar ett annat sätt att stoppa  bluffannonserna än att stänga ned den programmatiska handeln helt. Men om problemet fortsätter finns inga alternativ. Barometern ska inte vara en plattform för bluffmakare.

Hälsningar
Anders Enström

------------
Anders Enström
Chefredaktör och ansvarig utgivare
Barometern / Oskarshamns-Tidningen
Västra Sjögatan 7
391 88 Kalmar
 
 
- Over and out -

Kommentera här: